Μηνιαίο Δελτίο Ενημέρωσης: Απρίλιος 2017

EMOTA 8th European Ε-commerce conference

Την 11η Μαΐου 2017 θα λάβει χώρα το ετήσιο Ε-commerce conference της ΕΜΟΤΑ στις Βρυξέλλες. Ο αντιπρόεδρος της ΕΜΟΤΑ και πρόεδρος της ΕΠΑΜ δίνει τα δυνατότητα σε 5 επιχειρήσεις - μέλη της ΕΠΑΜ να παρακολουθήσουν δωρεάν τη διοργάνωση.
Στο conference θα μιλήσουν εκπρόσωποι του ηλεκτρονικού εμπορίου καθώς και στελέχη των ευρωπαϊκών αρχών της Commission και του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Κύρια ομιλήτρια θα είναι η επίτροπος VERA JUROVA υπεύθυνη για τους καταναλωτές και τη δικαιοσύνη.

ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

Τo μέλoς της ΕΜΟΤΑ για την αγορά της Ρωσίας AKIT ανακοίνωσε ότι το διασυνοριακό εμπόριο (εισαγωγές) της Ρωσίας αυξήθηκε 37% για το 2016 σε σχέση με το έτος 2015, φθάνοντας στα 15,7 δισ. δολλάρια..


ΜΑΡΚΕΤ PLACES

Σε προηγούμενο newsletter τονίσαμε την επίδραση των ηλεκτρονικών Μέγα Malls στη διαμόρφωση του εμπορίου διεθνώς και ειδικότερα του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Υπάρχει μια τάση διεθνώς οι καταναλωτές να ψάχνουν κάποιο προϊόν όχι μέσω google αλλά μέσω της Amazon e-bay και άλλων κολοσσών του ηλεκτρονικού εμπορίου και να αγοράζουν σε αυτά τα δίκτυα. Οι νέες αυτές ηλεκτρονικές υπεραγορές έχουν δείξει ότι μπορούν να αξιοποιήσουν και να πωλήσουν προϊόντα με καλό κόστος διαχείρισης και μάρκετινγκ καθώς και να τα προωθήσουν επ' ωφελεία των παραγωγών σε νέες αγορές με καλό κόστος αφού έχουν τους αγοραστές έτοιμους για αγορά . Οι επιχειρήσεις έχουν σε μεγάλο βαθμό αξιοποιήσει αυτό το είδος καταστήματος αφού πάνω από το 50% των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τις ηλεκτρονικές υπεραγορές για τα προϊόντα τους. Η πλειοψηφία αυτών των επιχειρήσεων που χρησιμοποιεί Market Places χρησιμοποιεί περισσότερες της μιας.
Ο λόγος αυτής της χρήσης των ηλεκτρονικών υπεραγορών/Market Places είναι ότι στα σημεία αυτά υπάρχουν πελάτες για να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Αντίστοιχα από την μεριά των Market Places είναι γεγονός ότι για το 2015 η Amazon εισέπραξε το 47% του τζίρου της μέσω των αγορών αυτών των τρίτων. Επίσης και από την μεριά των καταναλωτών αυτές οι αγορές προσφέρουν μεγάλη γκάμα προϊόντων, καλές τιμές και καλή εξυπηρέτηση.

 


ΝΕΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΑ MARKET PLACES

Βασικά για τους τρίτους, δηλαδή επιχειρήσεις που προσφέρουν προϊόντα και μέσω Market Places, οι ηλεκτρονικές υπεραγορές προσφέρουν νέους πελάτες που δεν θα είχαν διαφορετικά, νέους τομείς ανάπτυξης και νέες αγορές.

1. Νέοι Πελάτες

Πολλές επιχειρήσεις έχουν κάποιο φανατικό κοινό και τακτικούς αγοραστές. Αν και αυτοί οι πελάτες είναι οι αιμοδότες των επιχειρήσεων αυτές χρειάζονται να αναπτύξουν παραπέρα το πελατολόγιο τους που αυτό σημαίνει διαρκή προσπάθεια και κόστος. Με τους πελάτες να ψάχνουν για προϊόντα στις ηλεκτρονικές υπεραγορές και να τις χρησιμοποιούν αντί της google, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για την προσέλκυση τέτοιων πελατών και καμία επιχείρηση δεν μπορεί αυτό να το παραβλέψει.
Ειδικά σήμερα οι πελάτες με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου παίρνουν μαζί τους την εμπειρία της αναζήτησης, το ψάξιμο, για το προϊόντα στην αγορά. Νεότερη έρευνα από το Criteo έδειξε ότι το 52% των αναζητήσεων για τα προϊόντα από τους καταναλωτές έγινε μέσω του κινητού τηλεφώνου τους. Αυτό βοηθάει τη χρήση και την περαιτέρω διείσδυση των υπεραγορών καθώς αυτές έχουν τα χρήματα για να παρουσιάσουν μια τέλεια λύση τεχνολογικά στην διαδικασία της αναζήτησης των προϊόντων, στην αγορά και πληρωμή καθώς και την άρτια εξυπηρέτηση.
Οι υπεραγορές αυτές θα δώσουν νέους πελάτες αλλά επίσης θα εξυπηρετήσουν και τους παλιούς πελάτες των επιχειρήσεων.

2. Νέοι τομείς ανάπτυξης

Χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική υπεραγορά μπορεί μια επιχείρηση να δοκιμάσει νέα προϊόντα σε ένα κομμάτι της αγοράς όπως και να δοκιμάσει ένα προϊόν με υπέρμετρο απόθεμα προκειμένου να μειωθεί το απόθεμα. Με αυτήν τη λογική και δίχως να επενδύουν πολλά χρήματα μπορούν να δουν ποιο προϊόν είναι κατάλληλο σε ποια αγορά καθώς και το μέγεθος της προσπάθειας που απαιτείται.

3. Νέες αγορές

Οι ηλεκτρονικές υπεραγορές μπορούν με ευκολία λόγω της διεθνούς εμβέλειας τους να προωθήσουν προϊόντα σε νέες γεωγραφικές περιοχές καθώς για τις επιχειρήσεις είναι πολύ δύσκολη η διείσδυση σε μια περιοχή ή χώρα αν δεν υπάρχει κάποια τοπική πλατφόρμα για να συνεργαστούν. Τέτοιες περιοχές είναι βασικά μεγάλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, ΚΙΝΑ, κλπ. όπου η διανομή προϊόντων είναι αρκετά δύσκολη να οργανωθεί. Επιπλέον, εάν προσπαθήσει μια επιχείρηση να επεκταθεί σε μια νέα αγορά χρειάζεται να προσαρμόσει το περιεχόμενο του μηνύματός της πράγμα το οποίο είναι ευκολότερο να γίνει μέσω μιας πλατφόρμας π.χ. Alibaba ή Amazon. H χρήση πλατφόρμας βοηθά επίσης στην διαχείριση και διεκπεραίωση των παραγγελιών.
Μετά την είσοδο στην πλατφόρμα πολλές από τις διαδικασίες παραγγελιοληψίας, πληρωμών και εξυπηρέτησης πελατών μπορούν να αυτοματοποιηθούν με ευκολία δίνοντας στους πελάτες από την πρώτη ημέρα μια εξυπηρέτηση ανωτάτου επιπέδου.


ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΜΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΤΟΧΕΥΣΗ

Υπολογισμοί από το eMarketer δείχνουν ότι το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο με τους ρυθμούς που αναπτύσσεται θα φθάσει τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Η αγορά αναπτύσσεται ταχέως στη Ασία με κύριες χώρες την Κίνα και την Ινδία. Η έρευνα υπολογίζει ότι η Κίνα θα είναι η πρώτη χώρα που θα κτυπήσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια online λιανικών πωλήσεων το 2020 ενώ η αγορά της Ινδίας θα διπλασιαστεί σε 5 χρόνια. Επίσης η αγορά της Βορείου Αμερικής και του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ήδη δυναμικές αγορές που συνεισφέρουν στην παγκόσμια ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η αγορά της υπόλοιπης Ευρώπης ξεπερνά τα 400 δισεκατομμύρια ευρώ με διπλό ρυθμό ανάπτυξης.

Η αγορά διευρύνεται και με τη χρήση των έξυπνων κινητών που προσεγγίζουν το 50% του συνολικού τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκόσμια. Σε αυτήν την παγκόσμια ανάπτυξη η αγορά της Ελλάδας αναπτύσσεται ικανοποιητικά και με την ανάλογη ανάπτυξη της οικονομίας αυτό θα αυξηθεί. Το κρίσιμο ερώτημα που τίθεται είναι τι κάνει μια Ελληνική επιχείρηση για να μπει σε αυτό το παγκόσμιο σκηνικό όπου υπάρχει πολύς ανταγωνισμός, πολλές ανταγωνιστικές προτάσεις σε ένα περιβάλλον πολυκαναλικό με ίδιες απαιτήσεις εξυπηρέτησης εκ μέρους των καταναλωτών σε όλα τα κανάλια αγοράς. Για να απαντηθεί αυτή η ερώτηση πρέπει να καταφύγουμε σε κλασικές συνταγές προσαρμοσμένες στη σύγχρονη τεχνολογία. Κατά τη γνώμη μας απαιτούνται τα ακόλουθα:

1. Ανάπτυξη και καλλιέργεια της μάρκας (Brand)

Βασικά σημεία των ενεργειών για καλλιέργεια της μάρκας είναι η πολύ καλή ποιότητα η οποία συνοδεύεται από αντίστοιχη καλή τιμή. Δεν υπάρχει γρήγορος τρόπος να καθιερωθεί μια μάρκα αν δεν τηρεί τις βασικές αρχές που αναφέρθηκαν υποστηριζόμενες από καλή εξυπηρέτηση του πελάτη. Σημαντικά στοιχεία της μάρκας είναι ο βαθμός διαφοροποίησης σε σχέση με ανταγωνιστικές μάρκες καινοτομώντας είτε στην ποιότητα και στην τιμή είτε στην εξυπηρέτηση πελατών. Κτίζοντας την μάρκα όμως δεν αρκεί, χρειάζεται να την προστατεύεις και να προσθέτεις αξία σε αυτήν για να αποκτήσει μια στερεή φήμη. Για καινούργιες μάρκες θα ήταν σκόπιμο να προσφερθούν μέσω ενός μέσου που έχει και φήμη και πελατεία όπως π.χ. οι μεγάλες αγορές του διαδικτύου όπως είναι η Amazon, eBay, Alibaba.

2. Ακολούθα την πελατεία σου

Το 2016 πουλήθηκαν παγκόσμια 1,47 δισεκατομμύρια έξυπνα τηλέφωνα, έξι φορές περισσότερα από κομπιούτερ. Το 2016 είδαμε για πρώτη φορά η πλειοψηφία των αγορών σε κύριες αγορές να περνάει μέσα από κινητές συσκευές. Παρόλα αυτά τα δεδομένα πολλές επιχειρήσεις έχουν μείνει στις σταθερές συσκευές. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει αφενός να αλλάξουν την στρατηγική τους και να προτάξουν τις κινητές συσκευές αντί των σταθερών και αφετέρου να εφαρμόσουν μια πολυκαναλική στρατηγική προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις των καταναλωτών.
Μια απλή αγορά η οποία διευρύνεται συνεχώς είναι οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Σήμερα αν μια επιχείρηση δεν πουλά μέσω Amazon και eBay πρέπει σύντομα να αναθεωρήσεις την στρατηγική της. Σήμερα οι περισσότερες αναζητήσεις αρχίζουν με τον γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου, την Amazon και είναι λάθος να μην πουλάς μέσω αυτής της πλατφόρμας η οποία εκτός από τις πωλήσεις μπορεί να προσφέρει και λύσεις logistics.

3. Διαφήμιση

Πολλοί στη χώρα μας ακόμη νομίζουν ότι να πουλάς στο Internet είναι ένα φθηνό μέσο. Αν καταφέρεις να φτιάξεις μια μάρκα όπως την περιγράψαμε παραπάνω αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό, θα χρειαστεί διαφημιστική υποστήριξη προκειμένου να πετύχει η διάδοση του μηνύματος. Η διαφήμιση σήμερα είναι πολύ πιο απαραίτητη λόγω των εναλλακτικών προσφορών που υπάρχουν στο διαδίκτυο. Σήμερα βλέπουμε απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στη διαφήμιση μαρκών στο Google, Bing κλπ. Εκτός των παραπάνω η Amazon τείνει να εξελιχθεί σαν κύριο διαφημιστικό μέσο αφού η πλατφόρμα λειτουργεί πολύ παραγωγικά και σαν μέσον για τη διαφήμιση των προϊόντων καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επηρεάσουν τον καταναλωτή τη στιγμή της αγοράς του. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι επίσης μια πλατφόρμα για διαφήμιση των μαρκών. Το Facebook και Instagram είναι πλατφόρμες που αποδίδουν μέσω των δυναμικών προϊοντικών διαφημίσεων συνδυαζόμενες με προσωποποίηση. Οι διαφημίσεις αυτές κτυπούν τους καταναλωτές βασιζόμενες σε προηγούμενη συμπεριφορά τους σχετικά με συγκεκριμένα προϊόντα στο site της επιχείρησης.

4. Logistics

Η σωστή διεκπεραίωση των παραγγελιών είναι θεμελιώδους σημασίας για την ολοκλήρωση της αγοραστικής εμπειρίας του πελάτη. Συνήθως μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού με σημαντική επίδραση στις ηλεκτρονικές πωλήσεις αναθέτουν τα logistics σε εξειδικευμένες επιχειρήσεις που προσφέρουν ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση με την αποθήκευση, την τιμολόγηση και τη διανομή των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή. Στην Ελλάδα αυτό συνήθως προσφέρεται εν μέρει από την επιχείρηση που διαχειρίζεται το ηλεκτρονικό κατάστημα και από επιχειρήσεις μεταφοράς (courier) με αποτέλεσμα να μην υπάρχει αφενός η εξειδίκευση στη συνολική εξυπηρέτηση των πελατών και αφετέρου στον τελικό έλεγχο του courier καθώς και στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας μέσα από την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση.


Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η μόνη νέα οδός για το παγκοσμιοποιημένο εμπόριο. Ο δρόμος όμως δεν είναι στρωμένος με λουλούδια. Για να επιτύχεις στις ξένες ιδίως αγορές πρέπει να αφοσιωθείς στα δυνατά σημεία της επιχείρησής σου και να στηριχθείς από εξειδικευμένες επιχειρήσεις στα σημεία που δεν έχεις πλεονέκτημα γνώσης ή κεφαλαίου. Αυτό για την Ελλάδα ισχύει περισσότερο από τις άλλες αγορές λόγω της μικρής εσωτερικής αγοράς και της ανάγκης να αναζητήσουμε νέες αγορές μέσα στην ΕΕ αρχικά και με την ανάπτυξη μεγέθους και στις άλλες παγκόσμιες αγορές.

WALMART VS AMAZON

Τον Αύγουστο του 2016 η αμερικανική εταιρεία Walmart παγκόσμια πρώτη στην αγορά του λιανικού εμπορίου αγόρασε την εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου Jet.com.

Παράγοντες της αγοράς υπολογίζουν ότι η Walmart με την κίνηση αυτή επιχειρεί να ανταγωνιστεί τον γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου AMAZON. Θα είναι η πρώτη φορά που μια εταιρεία παραδοσιακού εμπορίου αυτού του μεγέθους προκαλεί τον κυρίαρχο του παιχνιδιού στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Σίγουρα το μέλλον έχει πολλά να δείξει!

 
Outsourcing,  σάς λύνει τα χέρια!

 Για τις επιχειρήσεις με φυσικά καταστήματα που φιλοδοξούν να δραστηριοποιηθούν και στο eCommerce το outsourcing των Logistics είναι μια ιδιαίτερα χρήσιμη λύση καθώς προσφέρει άμεσα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απαλείφοντας συγχρόνως σημαντικά κόστη.

Μάθετε περισσότερα ΕΔΩ

 

Ενδιαφέρεστε να αποκτήσετε eShop;

H EΠΑΜ μπορεί να βοηθήσει!
 

Newsletter

Γραφτείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε τα νέα μας στο e-mail σας


toplink